Bij het stroomlijnen van je verkoopafdeling kan je denken aan het uitbesteden je afsprakenplanning bij prospecten. Wat maakt telefonische afspraken maken door een callcenter zo interessant?
Prospecting via callcenter: telefonische afspraken maken
In veel gevallen heb je binnen het bedrijf verkopers die top zijn in het verkopen van je product of dienst. Het is echter nodig dat ze hun tijd besteden aan potentiële klanten. Dit is niet alleen goedkoper, het zorgt er ook voor dat de verkopers gemotiveerd blijven en meer omzet behalen.
Prospecting en telefonisch afspraken maken heeft veel weg van lead generation. Er wordt een lijst opgebeld met een bepaald script om de verkoop te stimuleren en te versnellen. Maar ook het nabellen van offerteaanvragers is een veel gevraagde dienst in het callcenter.
Het grote verschil is echter dat bij lead generation het voldoende is om een goed contactadres door te geven waarmee je als bedrijf aan de slag kan. Bij prospecting moet er wel degelijk een afspraak in de wacht geslepen worden. Voor de telemarketeer is dit iets moeilijker. De meest gemaakte afspraken zijn de bezoekafspraken, waarbij de telemarketeer de agenda van de sales invult met een bezoek aan een nieuwe of bestaande klant. We noemen dit ook salesafspraken maken.
Afsprakenplanning van bestaande klanten
Natuurlijk is het perfect mogelijk dat je het callcenter een lijst geeft met bestaande klanten met als doel een afspraak te krijgen. Je kan dit doen omwille van een productvernieuwing ( bvb verkoop zout bij waterontharders) of een nieuw product. ( bvb verkoop dubbele beglazing bij bestaande klanten met veranda’s )
De telemarketeer belt dan alle oude klanten op met de vraag om een nieuwe afspraak. Tijdens het gesprek wordt duidelijk gemaakt dat het voor aankoop van een nieuw product of dienst is. Anders bestaat het gevaar dat er veel afspraken gemaakt worden zonder potentiële verkoop.
Callcenter kiezen voor afsprakenplanning
Bij je zoektocht naar een callcenter voor agendaplanning let je best op volgende zaken:
- een goede planning zodat de agenda voor je verkoper voldoende gevuld is;
- callcenter dat scripts kan uitwerken en opvolgen, bestaande klanten hebben extra zorg nodig en je imago moet nog meer dan anders beschermd worden;
- telemarketeers met kennis van je product;
Net als bij andere diensten van een callcenter moet ook hier een correcte en vlotte rapportering gekoppeld zijn.
Let er zeker ook op dat de agenda’s die gebruikt worden door zowel het callcenter en je verkopers gekoppeld zijn of gesynchroniseerd kunnen worden. Er mogen geen gegevens verloren gaan en manueel afspraken overnemen is niet aan de orde.