Wat is een callcenter?
Een “callcenter” of ook wel een “contact center” genoemd kan je aanzien als een externe uitbreiding van je bedrijf als het op telefonische communicatie aankomt. Zowel als externe telefonische support voor marketing doeleinden als ondersteuning voor dagelijkse zaken zoals opnemen van telefoons of klanten doorschakelen. Een callcenter kan zowel met 100 man personeel werken als kan het bestaan uit 1 persoon. Afhankelijk van de opdracht van de klant zal een team worden samengesteld.
Afhankelijk van jouw doelstellingen, zal een callcenter een bepaald traject of telefonische dienst aanbieden. Het callcenter schakelt haar gespecialiseerd team in om jouw doelstellingen te bereiken. Afhankelijk jouw doelstelling en sector waar je in actief bent, stellen zij een plan van aanpak voor met het kostenplaatje.
Door middel van callcenter software en uitgebreide rapportage, kan je als klant perfect beoordelen of de doelstellingen bereikt zijn of niet. Worden de doelstellingen niet bereikt, dan zal de campagne bijgestuurd dienen te worden.
Voordeel van een callcenter
Een callcenter inschakelen biedt tal van voordelen voor jouw organisatie. Bepaalde taken kan je perfect uitbesteden waardoor je personeel zich 100% kan focussen op zijn / haar job. Door samen te werken met een callcenter, kan je niet alleen personeel besparen of meer klanten genereren, je werkt ook samen met een partner die weet op welke manier je professioneel nieuwe als bestaande klanten dient te benaderen.
Voor- en nadelen van het callcenter
Welke diensten biedt een callcenter aan?
Een callcenter biedt tal van telefoniediensten aan. Ze bieden zowel inbound telefonie als outbound telefonie voor je bedrijf aan.
1. Nieuwe klanten werven
Indien je op zoek bent naar nieuwe klanten, dan zal vooral een outbound callcenter van toepassing zijn. Door toepassing van de juiste telemarketing, zal het callcenter een lijst bijhouden van potentiële prospects of mensen met interesse in jouw product of dienst.
2. Bestaande klanten opvolgen & onderhouden
Ook bestaande klanten of contacten onderhouden en opvolgen is zeer belangrijk om ze als “klant te behouden” en “tevreden” te houden. Om bestaande klanten op te volgen, biedt het callcenter een aantal outbound diensten aan om bijvoorbeeld nieuwe klanten te verwelkomen, te vragen naar hun tevredenheid, ze meer te laten kopen…
Klanten onderhouden & opvolgen
3. Telefonische support
Niet alleen nieuwe klanten werven is belangrijk ook de dagdagelijkse telefonische oproepen professioneel behandelen is belangrijk. Het is een onderdeel van de uitstraling van je bedrijf. Het callcenter biedt dagelijks telesupport aan voor je bedrijf. Het treed op als “contact center” voor al jouw telefonische activiteiten. Denk maar aan telefonische permanentie of helpdesk. Het gaat hier vooral om een inboud callcenter.
Telesupport & Inbound contact center
4. Klantenbestand & databases
Geen goede telefonische prospectie, meer telefonische verkoop of het vastleggen van meer telefonische afspraken in de agenda van je salesteam als de data of contactgegevens van je klantenbestand niet (meer) up-to-date is. Het callcenter biedt je ondersteuning bij de optimalisatie van je database van je klanten of prospects. Je kan de data laten aanvullen en verrijken door middel van telefonie. Je kan ook extra data van bedrijven en particulieren kopen om je bestand te vergroten.
Klantenbestand kopen / verrijken
In zee gaan met een callcenter?
Vooraleer je in zee gaat met een callcenter, dien je goed op de hoogte zijn van jouw doelstellingen en jezelf af te vragen of een callcenter een meerwaarde voor jouw organisatie kan betekenen. Soms is het niet slecht om een callcenter te contacteren omdat zij over bepaalde know-how beschikt die je meer inzicht kan geven hoe telefonie een meerwaarde kan betekenen in jouw salestraject. Bepaalde contactcentra hebben de beste telemarketeers in dienst die de sales van jouw bedrijf een boost kunnen geven.
Via onze website kan je een vrijblijvende offerte of een eerste contact leggen met de de beste callcenters van België.
Belangrijk is de werkwijze van het callcenter goed te begrijpen. Vooraleer je in zee gaat met het callcenter, vraag na of zij voor uw doelstelling een oplossing bieden of niet.
Overloop hier de voor- en nadelen van het callcenter
Hoeveel kost een callcenter?
Er zijn een aantal criteria die de prijs van een callcenter zullen bepalen. Wij geven een overzicht van de richtprijzen.