Cold calling is opnieuw hot door mobiel telefoonverkeer
Cold calling of verkoop aan personen die nog geen enkele relatie hebben met je bedrijf is weer volledig in. Dit mede door de opkomst van mobiel telefoonverkeer. We verklaren dit even…
Wat is cold calling
Cold calling is het aangaan van telefoongesprekken waar dat de potentiële klant geen voorkennis of relatie heeft met je bedrijf. Waarbij lead generation de potentiële klant reeds eigen initiatief genomen heeft, is dit hier niet het geval.
Bij cold calling verwacht de potentiële klant geen telefoon van je bedrijf en heeft ook niet gevraagd achter een gesprek over een bepaald product, dienst of evenement.
Waar kan je cold calling voor gebruiken?
Velen denken dat cold calling enkel gebeurt om producten of diensten te verkopen maar cold calling kan je ook gebruiken om personen:
- te beïnvloeden bij keuzes en beslissingen;
- aanzetten tot kopen van product of dienst;
- een event bij te wonen;
- …
Heeft cold calling een negatieve impact op mijn bedrijf?
Veel personen zijn weigerachtig en reageren negatief op cold calling. Deze reacties zijn geen goede reclame voor je bedrijf en zijn dus best te vermijden. Een goed callcenter weet echter snel waar het script dient onderbroken te worden om te vermijden dat de cold call een negatieve impact heeft.
Een goede openingszin, sterk product/dienst en getrainde beller zijn de perfecte mix om een cold call tot succes te maken. Natuurlijk heb je daarnaast ook een sterke basis nodig: een goede database met telefoonnummers van potentiële kandidaten.
Hoe leg je een database aan voor cold calling?
Waar bij veel andere telefoongesprekken van een callcenter gebaseerd worden op een database van het bedrijf, is dit bij cold calling niet het geval. Je zal dus ergens een database moeten kopen. Dit kan een database met privé telefoonnummers zijn of een zakelijke database.
De database dient:
- up-to-date zijn;
- voldoende groot zijn;
- correcte doelgroep bevatten;
- voldoende informatie hebben voor de telemarketeer;
- gefilterd zijn van ongewenste adressen;
Zoek eerst een callcenter via offerte en overleg samen met dit callcenter waar en welk adressenbestand je zal aankopen om een zo goed mogelijk resultaat te bekomen.
Heb je een adressenbestand reeds gebruikt dan moet je deze database zeker cleanen of updaten. Personen die totaal geen interesse hadden, mag je niet twee maal bellen. Dit zou anders een negatieve impact hebben op je bedrijfsimago.
Hoe ziet een script voor cold calling eruit?
Het script van cold calling zal bepalen of je telemarketingactie flop of top wordt. Een script voor cold calling ziet er ongeveer zo uit qua opbouw:
We nemen het voorbeeld van een carwash:
- Intro: korte introductie van je bedrijf en product
- Eerste vraag: deze geeft de telemarketeer direct een idee van de mogelijkheid tot succes van het gesprek. Bijvoorbeeld, heeft u een auto?
- Volgende vragen: ( vermijden van ja/nee vragen is aangeraden )
Bijvoorbeeld: hoeveel keer per maand was je je auto, wie wast jouw auto enz… - Afronden / afsluiten: het gesprek goed afsluiten is belangrijk voor opvolging en image van je bedrijf.