Crisis management: telefonische ondersteuning tijdens noodsituaties
Als je bedrijf in het oog van de storm terecht komt, is het handig dat je reeds samenwerkt met een contact center om deze storm te managen een vlekkeloos door te komen. Heb je nog geen samenwerking met een contact center op dat moment? Kies dan voor een contact center met de nodige ervaring in crisis management…
Bij welke onderdeel van crisis management kan een contact center helpen?
Bij crisis management verstaan we een situatie die plots ontstaat en die het bedrijf in problemen kan brengen. Enkele voorbeelden van noodsituaties zijn:
- slechte producten op de markt; (verontreiniging van voedsel, slechte verpakking, fabricagefout, …)
- zware marketing- of communicatiefout; (verkeerde reclameboodschap gebruikt bijvoorbeeld)
- rechtstreekse aanval op jouw bedrijf, diensten of producten; (voorbeeld door een dierenrechtenorganisatie of hackers)
Alle bovenstaande gevallen vereisen een directe ingreep en veelal is de snelste en vlotste manier telefonisch.
- klanten geruststellen;
- binnenkomende oproepen begeleiden;
- directe antwoorden geven;
- grote aantal telefoongesprekken beantwoorden;
Eerste vereiste van crisis management: bereikbaar zijn!
Eigenlijk is het op dat moment belangrijk om bereikbaar te zijn. De kans is groot dat je eigen centrale of telefoonlijnen direct bezet of zelfs overbelast zullen geraken. Bij een callcenter of contact center gebeurt dit minder snel en er zijn voldoende werkkrachten aanwezig om alles in goede banen te begeleiden.
In veel gevallen heeft het contact center reeds een gelijkaardige situatie meegemaakt waar er crisis management nodig was. In dat geval kan je naast telefonische ondersteuning ook terugvallen op de goede raad en kennis van het contact center. Vraag bij je offerte zeker naar de ervaring van het contact center met crisis management. Deze ervaring en bijkomende slagkracht (aantal telemarketeers beschikbaar) zullen doorslaggevend zijn op het moment zelf.