Update database & datacleaning
Een goede database is het uitgangspunt voor je verkoop. Als je database niet meer up-to-date is of verkeerde gegevens bevat, zullen je verkoopinspanningen daar onder lijden.
Datacleaning of kortweg in het Nederlands vertaald ‘gegevens opschonen’ is een begrip dat gebruikt wordt bij ERP of CRM pakketten om aan te duiden dat je dDatacleaning of kortweg in het Nederlands vertaald ‘gegevens opschonen’ is een begrip dat gebruikt wordt bij ERP of CRM pakketten om aan te duiden dat je databasegegevens onderhouden moeten worden. Maar je kan een database ook verrijken met extra gegevens.atabasegegevens onderhouden moeten worden. Maar je kan een database ook verrijken met extra gegevens.
Zo is data cleaning ondermeer:
- verwijderen corrupte velden;
- detecteren van onvolledigheden;
- gegevens updaten ;
- verschillende databases samenvoegen;
- aanvullen of verrijken van gegevens;
- …
Het identificeren van onvolledige, onjuiste, onnauwkeurige of irrelevante delen van de gegevens in je klantenbestand zorgt ervoor dat je verkoopafdeling en support afdeling beter georganiseerd kan werken. Zowel de mailings als telefonische gesprekken bevatten minder fouten en ze werken vlotter. Een hogere respons betekent ook direct minder tijdverlies en hogere omzet binnen je bedrijf.
Waarom een callcenter inschakelen om je database te cleanen of up te daten?
Het contacteren van je klanten om hun gegevens te controleren is een werkje dat niet dagelijks uitgevoerd dient te worden. Hiervoor kan je dus geen eigen personeel aanwerven. Bestaande werknemers deze update laten uitvoeren neemt echter veel tijd in beslag en zal waarschijnlijk niet tot hun kerntaken behoren.
Deze job uitbesteden is dan ook een slimme zet. Je kan eenvoudig het callcenter toegang geven tot de basisgegevens en de telemarketeers nemen contact op met je klanten om na te vragen of hun gegevens nog steeds juist zijn. Is er een klant dat niet meer opneemt of het telefoonnummer klopt niet meer dan kan het callcenter de klant verwijderen uit je database. Zo zullen alle toekomstige acties (mailings, verkoopgesprekken, … ) een betere weergave hebben (statistieken, nabesprekingen, … ).
Je kan samen met het callcenter een script opzetten wanneer een klant mag verwijderd worden. Je kan ook vragen om bepaalde velden aan te stippen of te verplaatsen naar een andere database.
Hoeveel kost database cleaning door een call center?
De prijs hangt grotendeels af van het aantal klanten en om de hoeveel tijd deze klanten dienen opgebeld te worden.In veel gevallen zal er slechts één maal per jaar een database update doorgevoerd worden.
Je kan als bedrijf ook kiezen om enkel deze klanten te contacteren die één volledig jaar niet gereageerd hebben op je verkoopacties. Zo spaar je veel tijd en geld uit.
Ook je klanten eerst een mail sturen om hun gegevens te updaten is interessant. Zo kan je al snel 20 procent van je klantgegevens weer gebruiken zonder dat deze klanten eerst opgebeld dienen te worden door het callcenter.
Welke afdelingen hebben baat bij data cleaning?
Natuurlijk is er de supportafdeling die beter zicht heeft op producten of diensten en bijhorende klanten. Vaak vergeten is dat de administratieve afdeling en boekhouding ook correcte gegevens nodig heeft om vlot te kunnen werken. Zonder up-to-date gegevens verliezen deze afdelingen enorm veel tijd aan extra opzoekingswerk en dubbele mails of telefoongesprekken.
Waar je bedrijf het meeste voordeel uithaalt door aan data cleaning te doen is bij de salesafdeling. Een database die correcte en recente gegevens bevat, behaalt veel hogere resultaten bij upselling of cross selling.