Een callcenter of callagent die goed bij jouw bedrijf past zal een betere ROI bieden. Onderstaand een aantal tips hoe je het beste callcenter er voor je bedrijf uithaalt.
Doelstelling
Voor je een offerte vraagt aan callcenters moet je zelf weten wat je wenst te bereiken. Kies voor één of twee producten/diensten en maak zelf een klein verkooppraatje klaar. Dit wordt later niet echt gebruikt maar geeft de callcenters een inzicht in wat jij denkt hoe de verkoop moet lopen.
Bedrijfscultuur
Het callcenter wordt voor je bedrijf je uithangbord. Zoek daarom steeds een callcenter dat past bij je bedrijfscultuur. Ben je een direct-seller dan kies je ook een callcenter met iets harder imago en telemarketeers. Heeft je product of dienst een hoog gevoelswaarde bij je klanten dan kies je net beter voor een zachtere aanpak en dito callcenter.
Wijze van vergoeding
Maak een budget op en maak duidelijk hoe je het callcenter wilt verlonen. Wil je dit doen per gemaakte telefoon, per gemaakte afspraak of enkel per geslaagde verkoop? De prijs van een callcenter kan op verschillende manieren bepaald worden.
Aantal prospects
Geef het callcenter in de offerteaanvraag ook door hoeveel prospects je wenst te bellen en hoeveel tijd het callcenter daarvoor krijgt. Extra informatie over de prospects is ook steeds handig voor callcenters. Zo kan je bijvoorbeeld de bron van je prospects vermelden (beurs, event, reclame, internet, aangekochte database, … )
Referenties
Vraag naar referenties ! Vraag aan je callcenter een aantal cases die zij behandeld hebben en wat de score ratio was of succespercentage van de campagne. Deze kan je eventueel vergelijken met andere callcenters.
Ervaring in een bepaald merksegment of sector
Het ene callcenter heeft al meer ervaring of een aantal grote klanten in een bepaalde sector dan het andere. Misschien is het wel slim om in zee te gaan met een callcenter dat al een aantal klanten of succesvolle campagnes heeft bereikt in dezelfde sector waar jij actief in bent.