Soms gebeurt het dat je na veel inspanningen binnen het bedrijf merkt dat een klant op het punt staat te vertrekken. Op dat moment kan je een callcenter inschakelen om je klant alsnog te behouden: retentie van klanten via callcenter met andere woorden.
Wat is retentie van klanten
Retentie is een ander woord voor behouden. Bij bedrijven wordt retentie gebruikt als het over klanten gaat die mogelijk andere oorden gaan opzoeken. Deze klanten proberen houden noemt men retentie van klanten.
Hoe werkt retentie van klanten
Bij producten en diensten heb je steeds verschillende niveaus van klanten:
- de eeuwige fans;
- trouwe klanten;
- goede klanten;
- occasionele klanten;
- eenmalige klanten;
- …
In de bovenste niveaus is het belangrijk om geen klanten te verliezen want zij zorgen voor veel omzet. Je kan deze klanten behouden door hun telefonische te contacteren. In veel gevallen zal dit via e-mail gebeuren of een app op hun mobiel.
Je kan ook retargeting gebruiken op het internet. Retargeting betekent bezoekers van je website opnieuw advertenties van je product, dienst of bedrijf tonen. Dit gebeurt via software ( meestal sociale media zoals FaceBook of zoekmotoren zoals Google ).
Als tekstueel contact en retargeting niet werkt dan kan je een callcenter inschakelen om deze klanten te contacteren. Beiden combineren is een nog beter idee.
Waarom een callcenter inschakelen
In het bedrijf is niet steeds de juiste kennis of beschikbare tijd vrij voor retentie van klanten. Door dit uit te besteden aan een callcenter creëer je alsnog omzet.
Ook zitten er in een callcenter ervaren telemarketeers die weten hoe en wanneer ze een klant moeten overtuigen. In een callcenter is het ook eenvoudiger om naast verkopen ook nog eens een tevredenheidsonderzoek te voeren. Klanten blijven namelijk nooit zomaar weg.