Wat kost een callcenter? Wat is de telemarketing prijs?… Wij geven een overzicht van mogelijke kosten.
Richtprijs telemarketing
Over het algemeen mag je rekenen op een kost van ongeveer €35 – €50 per uur ( incl. BTW ) indien je een callcenter of telemarketingbureau wenst in te schakelen.
Meestal zal een totaalprijs per campagne opgemaakt worden. Daarin zitten volgens het telemarketingbureau alle uren en vaste kosten die benodigd zijn om te bereiken wat de klant wenst. Denk maar aan opstartkosten, scriptingkosten, briefingkosten enz…
Soorten vergoedingen
Je kan het callcenter op verschillende manieren vergoeden voor haar werken. Onderstaande lijstje geeft de mogelijkheden weer:
- Volledig in regie; ( Hierbij wordt achteraf betaald. Kan leiden tot discussie. Vraag altijd bij de factuur naar een overzicht van de gemaakte kosten, werkuren );
- Vaste prijs per campagne;
- Per gemaakte telefoon / Per succesvol telefoongesprek;
- Per gemaakte afspraak;
- Per geslaagde verkoop;
- Per gerealiseerde lead;
- …
Opstartkosten
Sommige callcenters rekenen een opstartkost aan. Het kan zijn dat als je in zee gaat met het callcenter, dat de opstartkosten worden kwijtgescholden.
Bellijst aanmaken
Indien je niet zelf over een bellijst beschikt of de database moet gefilterd worden op de juiste doelgroep, dan kunnen er extra kosten aangerekend worden. Er kan geopteerd worden voor een éénmalige vaste kost voor de uit te voeren werken of een procentuele kost t.o.v. het totaal aantal te behandelen contacten. Bijvoorbeeld: Je wenst dat het callcenter een bellijst van 1.000 contacten voor je aanmaakt, dan betaal je een extra kost van €850. ( 85% )
No-cure no pay principe
Of ga je voor het ‘no cure – no pay” principe? Wens je enkel te betalen voor resultaat? Dat is bij sommige telemarketingbedrijven mogelijk maar het wordt op lange termijn niet aangeraden zeker als je een lange termijn relatie met je callcenter wenst op te bouwen.
Belscript opstellen
Afhankelijk van de campagne, kunnen kosten voor de aanmaak van het belscript aangerekend worden.
Database updaten en verrrijken
Indien er contacten gebeld dienen te worden dient er een up-to-date database aangemaakt te worden.
Je kan zelf je eigen contacten of database samenstellen en een bellijst in de vorm van een excelbestand doorzenden of uploaden naar het contactcenter. Bij sommige callcentra betaal je per contact dat moet gebeld worden. Om de kwaliteit van de jouw contacten ( zie telefoonnummers ) te garanderen, is het belangrijk dat het telefoonnummer of e-mailadres juist is. Is het nummer niet juist, dan zal het toch aangerekend worden. Uiteraard zal er in de rapportage staan dat het nummer niet correct was. Om dit te voorkomen kan je je database laten updaten. Het callcenter controleert of er foute data in de database staat vooraleer ze beginnen met bellen. Dankzij de update van de database stijgt de kans op een afspraak met een potentiële klant. Wens je ook een offline postmailing te versturen naar jouw contacten en het adres ontbreek dan kan je je database ook verrijken.
Cost per lead of succes ( CPL )
Je kan afspreken dat je enkel per lead een vergoeding betaalt. De prijs per lead is afhankelijk van de soort lead. De prijs voor de contactgegevens van iemand die een alarmsysteem voor zijn bedrijf zoekt zal een stuk hoger liggen dan de prijs voor een lead van iemand die één tankkaart zoekt. Als klant kan je staffelkortingen vragen bij afname van een bepaald aantal leads of minimum budget.
Afspraken maken
Welk type vergoeding je dient te betalen maakt niet uit. Maak goede afspraken met het callcenter ! Best vraag je een overzicht van de tussentijdse kosten die gemaakt zullen worden in de loop van de campagne.
Wat kost jouw toekomstig callcenter of contact center?
Wens je in contact te komen met een professioneel callcenter of contact center? Hoeveel kost een telemarketing campagne op maat? Vraag via onze website een vrijblijvende offerte aan !