Enquêtes en marktonderzoeken via een contactcenter of callcenter
Als je een nieuw product of dienst op de markt brengt of je wenst te weten of er nog voldoende vraag is naar je producten, kan je een marktonderzoek doen. Ook enquêtes kunnen veel informatie brengen. De goedkoopste en eenvoudigste manier om een telefonische enquête of marktonderzoek te doen is via een contactcenter of callcenter.
Wat is een marktonderzoek?
Tijdens een marktonderzoek wordt informatie verzameld over mogelijke markten of personen die interesse kunnen hebben in jouw product of dienst. Zo bekom je objectieve informatie omtrent de markt waar je je als bedrijf bevindt.
Belangrijk bij een marktonderzoek is er voor zorgen dat de ondervraagde personen relevant zijn voor de markt waar je denkt je product of dienst in te plaatsen. Dit kan leeftijdsgebonden zijn maar ook streekgebonden of sociaal (jonge moeders, alleenstaanden, … )
Wat is een enquête?
Een enquête is eerder een manier van onderzoeken dan een onderzoek zelf. Je kan dus perfect een marktonderzoek doen via een enquête.
De meeste enquêtes zijn in de vorm van een vragenlijst al dan niet via meerkeuze antwoorden.
Naast deze simpele vorm van enquête afnemen is er ook een grondige en diepgaande vorm. Deze omvat naast een vragenlijst ook een kort interview waarbij extra vragen gesteld worden of duiding geven omtrent de antwoorden.
Waarom een enquête of marktonderzoek telefonisch doen?
Ondanks de opkomst van de online enquêtes blijven telefonische enquêtes stand houden. Dit heeft veel te maken met het rechtstreekse contact met de personen. Dit rechtstreeks contact zorgt ervoor dat de personen waarbij de enquête wordt afgenomen gefocust blijven tot de laatste vraag en dat de vragen beter en accurater ingevuld zijn.
Ook worden online enquêtes veel vaker genegeerd door gebruikers omdat ze tevoorschijn komen op een ongeschikt moment. Veel bedrijven proberen dat op te lossen door een prijs te beloven eens de enquête ingevuld is. Dit is echter ten sterkste af te raden want het geeft verkeerde resultaten weer. Veel personen overlopen de vragen snel en antwoorden kort of vullen maar wat in om zo snel hun beloning te ontvangen.
Je kan perfect een telefonische en online enquête samenvoegen. De telefonische enquête omvat dan ongeveer 10% van de online enquête. Zo krijg je een stevige indruk van je mogelijkheden.
Voordelen van een enquête en marktonderzoek met een contactcenter of callcenter
Geen enkel bedrijf heeft standaard 2 of 3 telemarketeers zitten die vrij zijn om een enquête of marktonderzoek te voeren. Aangezien dit een kort eenmalig of weinig terugkerend periodiek onderzoek is, kan je ook geen tijdelijke werkkrachten opleiden.
Als je werkt met een callcenter of contactcenter kan de enquête of marktonderzoek direct starten en dit met de ervaring van het contactcenter.
De leidinggevende van het marktonderzoek binnen het callcenter zal je zeker helpen bij het opstellen van de vragen of op zijn minst minder relevantie vragen aanstippen. Zo wordt je onderzoek nog kwalitatiever en zal het ook veel goedkoper verlopen dan binnen je eigen bedrijf.