In deze hectische tijden van webshops en online shopping is klantenbinding enorm belangrijk. Telefonische ondersteuning tijdens en na het koopproces is dan onontbeerlijk.
We hebben enkele belangrijke tips opgesteld waardoor je als bedrijf aan klantenbinding kan doen. Een groot deel van klantenbinding bestaat er natuurlijk in om een goede en vlotte dienst of product op de markt te plaatsen. We veronderstellen hier dat je dit als bedrijf perfect onder controle hebt en spreken dus vooral over de klantenbinding tijdens het koopproces.
Zorg dat je bereikbaar bent voor je klanten
Het is niet voldoende meer om slechts via één nummer bereikbaar te zijn voor je klanten en dit tussen 9u en 17u. Klanten shoppen meer en meer online na 18u. Op de trein, vanuit hun luie zetel of tijdens hun middagpauze. Dit zijn inderdaad al de uren waar jij als bedrijf je personeel ook laat rusten.
Via een callcenter of contactcenter ben je ook bereikbaar voor en na de werkuren. Door een vast callcenter in te schakelen is dit center ook op de hoogte van je producten, diensten en werkwijze. Door deze kennis kan de klant nog vlotter geholpen worden tijdens het koopproces. Niet alleen vergroot je zo de klanttevredenheid, je verhoogt ook rechtstreeks de omzet.
Deel je klanten in
Op het eerste zicht lijkt dit niet eerlijk maar je klanten opdelen zorgt eigenlijk voor meer klanttevredenheid. Zo kan je klanten opdelen naargelang het product of dienst ze gebruiken. Of je deelt je klanten op via hun vraag:
- aankoopvragen;
- gebruikersvragen;
- klachten;
- vragen over leveringen;
- …
Als je werkt met een callcenter is het opdelen van klanten kinderspel omdat deze contactcenters met software en verschillende telefoonnummers kunnen werken.
Wacht niet tot je de klant zelf hoort
Niet elke klant is geneigd om hun gebruikerservaring te delen met jou. Zelfs veel klachten bereiken het bedrijf niet.
Wil je echt aan klantenbinding doen? Laat dan een callcenter proactief je klanten bellen na enkele dagen of een week na hun aankoop. Je kan eventueel vragen of ze een bijkomend product wensen te bestellen.