Televerkoop of telemarketing is het paradepaardje van het telemarketingbureau. Geen enkel ander medium is beter geschikt voor het afhandelen van verkopen op afstand dan telefonie. Zelfs het internet niet. We tonen de verschillende soorten telesales toe en lichten een tipje van de sluier van de toekomst in telemarketing of telesales.
Wat is telemarketing
Telemarketing of telesales is een vorm van verkopen waarbij de klant telefonisch een verkoop afsluit of aangaat.
Bij telemarketing denkt men vooral aan cold calling. Een vorm van telesales of telemarketing waarbij een potentiële klant opgebeld wordt zonder dat hij verwittigd werd of dit wenste Telemarketing is echter veel meer dan dit. De verschillende soorten telemarketing zijn:
Verschil tussen inbound en outbound telemarketing
Er is ook een verschil tussen inbound en outbound binnen de telemarketing.
Als men spreekt over telemarketing denkt men nog te veel aan de televerkopers van jaren terug. Tegenwoordig kan je bij telemarketing kiezen tussen inbound telemarketing en outbound telemarketing.
Bij inbound telemarketing is het de klant zelf die belt op een bepaald nummer met interesse voor een product. Het is aan de telemarketeer om deze geïnteresseerde klant om te zetten naar een effectieve klant en de verkoop te ronden.
Bij outbound telemarketing is het de telemarketeer die de eerste stap neemt. Dit gebeurt in de meeste gevallen via een database van potentiële klanten.
De database van telemarketing
Bij outbound telemarketing is de database de belangrijkste factor tot succes. Als deze database slecht opgebouwd is, niet up-to-date is of slechte contacten bevat heeft bellen geen nut en zullen er bijna geen verkopen tot stand komen.
De database kan gekocht worden maar nog beter is om zelf een database aan te maken via lead generation of teleprospectie. Als bedrijf kan je dit doen door bijvoorbeeld:
- organisatie wedstrijd op internet;
- bedrijfsstand op een event of beurs;
- invulstrook in een magazine;
- …
Het beste is zelfs om een mix te maken van bovenstaande voorbeelden zodat je als bedrijf de verschillende marketingacties objectief kan meten aan de hand van de verkopen. De database opschonen (database cleaning) is dan wel nodig.
Voordelen van telemarketing
Telemarketing heeft veel voordelen tegenover andere mediums. Dit komt vooral door het directe contact met de potentiële klant. De telemarketeer kan, zonder al te opdringerig te zijn, inspelen op vragen en opmerkingen die de prospect maakt. De telemarketeer is met andere woorden minder vlot te negeren dan een advertentie op internet.
Hier let je op bij telemarketing
Ook bij telemarketing zijn er zaken waar je best op let alvorens te starten. Enkele veel gemaakte fouten bij telemarketing zijn:
- Gebruik van een te grote database met slechte contacten;
- Telemarketeers of agents van slechte kwaliteit, het kan eenvoudigweg ook zijn dat het callcenter niet bij het image of cultuur van je bedrijf past;
- Geen of onvolledig script waardoor de telemarketeers vaak een verkoop verliezen;
- Geen afgewerkt product, zorg dat je product en dienst perfect werkt en eenvoudig uit te leggen is;
- Slechte timing, elke doelgroep heeft een bepaalde timing om gebeld te worden. Bel je prospects niet op als je weet dat ze geen tijd kunnen vrijmaken voor je bedrijf.
Hoe kies je een callcenter voor telemarketing
Het juist en beste callcenter kiezen voor je bedrijf zal een grote impact hebben op je conversierapportage.
Maak dus zeker gebruik van onze offertedienst voor callcenters om zeker de juiste keuze te maken.